Calculele fermierilor, în pericol să fie date peste cap în mijlocul campaniei agricole din cauza prețului motorinei


Prețurile petrolului au explodat pe piețele mondiale în ultimele zile, ceea ce începe deja să fie vizibil în stațiile de alimentare din Europa, inclusiv în România. Această evoluție la nivel geopolitic și economic i-a prins pe fermieri în mijlocul campaniei agricole, când sunt neîntrerupt pe câmp, consumând combustibil cu combinele, tractoarele și camioanele. Deși aprovizionarea globală este stabilă, agricultorii sunt sfătuiți să își facă rezerve, în special având în vedere evoluția prețurilor.
Conflictul izbucnit recent între Israel și Iran nu influențează fermierii doar în privința prețurilor la rapiță, ci și a costurilor cu combustibilul utilizat în lucrările agricole. Nu există un moment mai nepotrivit pentru producătorii agricoli ca o situație geopolitică care să scumpească petrolul, în sezonul de vară, când sunt des cu mașinile agricole în câmp. Pe bursele mondiale, petrolul a ajuns la aproape 80 de dolari pe baril la finalul săptămânii trecute.

Prețurile petrolului au explodat în mijlocul campaniei agricole. Conflictul Israel-Iran se adâncește
Prețurile la combustibil sunt fluctuante din cauza tensiunilor geopolitice. Acum mai puțin de o săptămână, presa a relatat despre presiunea Arabiei Saudite de a crește limitele de producție în cadrul OPEC+. Ideea era de a recâștiga poziția pe piață prin prețuri de dumping, care fusese parțial pierdută în favoarea SUA, care a extras masiv materii prime din șist în ultima vreme.
Cu toate acestea, situația s-a schimbat dramatic la sfârșitul săptămânii trecute. După atacul israelian asupra Iranului, prețul țițeiului Brent a crescut cel mai mult într-o perioadă de 24 de ore de la începutul războiului din Ucraina încoace, de la aproximativ 69 de dolari pe baril la aproape 79,50 de dolari la vârful de vineri, 13 iunie.
Citește și: Explozia prețurilor la cereale, încetinită de situația geopolitică. Rapița s-a scumpit semnificativ
Prețurile petrolului au crescut și mai mult în primele ore ale tranzacțiilor de astăzi, ambele prețuri fiind cu aproximativ 0,5% mai mari la ora 03:30 GMT, potrivit Al Jazeera. Panica nu provine atât din perspectiva reducerii exporturilor de petrol iranian, cât din temerile că țările rămase din Golful Persic vor închide Strâmtoarea Hormuz, o rută cheie de export pentru această marfă, prin care trece o cincime din consumul global.
Totodată, prețurile au fost influențate și de intervenția lui Donald Trump de ieri, care i-a cerut liderului de la Teheran capitularea necondiționată.
Prețurile carburanților în România
În România s-a simțit o creștere ușoară a prețurilor. La începutul săptămânii, luni – 16 iunie, litrul de combustibil era cotat în felul următor:
- Benzină (Euro 95) – 7,127 lei (1,416 euro);
- Motorină – 7,184 lei (1,427 euro);
- GPL – 3,605 lei (0,716 euro).
Chiar și anterior acestor creșteri de preț, în România, combustibilul se vindea mai scump decât în Ucraina, Republica Moldova, Bulgaria sau Rusia. În schimb, în Serbia și Ungaria, prețurile sunt mai mari.
De exemplu, în Republica Moldova, benzina se vinde cu 1,168 euro, motorina cu 0,959 euro și GPL cu 0,708 euro. În Ucraina, prețurile sunt mai ridicate: benzina – 1,225 euro, motorina – 1,168 euro, GPL – 0,728 euro. Rusia are prețuri foarte mici în comparație cu România: benzină – 0,681 euro, motorină – 0,787 euro, GPL – 0,317.
Agitație pe piața petrolului. Ce ar trebui să facă fermierii
Și ce urmează? Potrivit analiștilor, blocada Strâmtorii Hormuz ar putea duce prețurile petrolului la 130 de dolari pe baril. Atunci, creșterile de preț ar fi cu siguranță drastice. Cu toate acestea, Iranul este împiedicat să ia o astfel de măsură din cauza presiunii din partea Chinei – un aliat și cel mai mare importator mondial al acestei materii prime. De asemenea, ar putea apărea creșteri semnificative ale prețurilor dacă instalațiile de extracție iraniene sunt deteriorate.
Deși situația aprovizionării globale este sigură deocamdată, ar putea fi un moment bun pentru a face niște rezerve pentru viitoarele lucrări de teren. Este puțin probabil ca combustibilul să se ieftinească în curând.