Ghid ANAF pentru fermierii care au teren în arendă. Termene, declarații obligatorii


Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis pentru fermieri un ghid care se adresează contribuabililor persoane fizice care realizează în anul 2025 venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal și cuprinde cele mai întâlnite situații în ceea ce privește obținerea de astfel de venituri (arendarea de bunuri agricole cum ar fi: terenurile cu destinație agricolă, și anume terenuri agricole productive – arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, arbuștii fructiferi, plantațiile de hamei și duzi, pășunile împădurite etc). În documentul citat sunt prevăzute atât termenele pentru depunerea declarațiilor obligatorii dar și calcule privind plata impozitului pe venit.
Termene și condiții la ANAF pentru fermierii care arendează terenuri agricole. Agenția fiscală a publicat un ghid pentru fermieri în care li se explică cum trebie să procedeze din punct de vedere fiscal dacă încheie un contract pentru arendarea terenurilor în 2025 și ce obligații de plată au pentru veniturile din înstrăinarea acestora.
Citiți și: Lege nouă la ANAF pentru toți fermierii care activează ca persoană fizică

Cum se încheie contractul de arendare a terenurilor în 2025. Stabilirea veniturilor
Potrivit Codului fiscal, veniturile obținute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal sunt clasificate în categoria veniturilor din cedarea folosinței bunurilor. Potrivit Codului civil, arendarea reprezintă locațiunea bunurilor agricole.
Conform ANAF, contractul de arendare trebuie încheiat în formă scrisă, sub sancțiunea nulității absolute. Arendașul trebuie să depună un exemplar al contractului la consiliul local în a cărui rază teritorială se află bunurile agricole arendate, pentru a fi înregistrat într-un registru special ținut de secretarul consiliului local; când bunurile arendate sunt situate în raza teritorială a mai multor consilii locale, câte un exemplar al contractului se depune la fiecare consiliu local în a cărui rază teritorială sunt situate bunurile arendate.
Venitul brut obținut din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal se stabilește pe baza raportului juridic/contractului încheiat între părți și reprezintă totalitatea sumelor în bani încasate și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură primite. În cazul în care arenda se exprimă în natură, evaluarea în lei se face pe baza prețurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotărâri ale consiliilor județene și, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului București, ca urmare a propunerilor direcțiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, hotărâri ce trebuie emise înainte de începerea anului fiscal.
Aceste hotărâri se transmit, în cadrul aceluiași termen, direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, pentru a fi comunicate unităților fiscale din subordine. În cazul în care prețurile medii ale produselor agricole au fost modificate în cursul anului fiscal de realizare a venitului, noile prețuri pentru evaluarea în lei a veniturilor din arendă exprimate în natură, pentru determinarea bazei impozabile, se aplică începând cu data de 1 a lunii următoare comunicării acestora către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice.
Prețurile medii ale produselor agricole, stabilite și/sau modificate potrivit paragrafelor anterioare, sunt publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și pot fi vizualizate AICI.
Venitul net din arendă se stabilește la fiecare plată prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.
Citiți și: Arenda la terenurile agricole a explodat. Prețurile s-au dublat în ultimii 10 ani
Impozitul pe venit se plătește până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut
Impozitul pe veniturile din arendă se calculează prin reținere la sursă de către plătitorii de venit la momentul plății venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra
venitului net, impozitul fiind final. Impozitul astfel calculat se reține și se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut.
Impozit pe venit. Declarații și termene limită
Plătitorii de venituri din arendă au obligația să completeze și să depună, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au plătit veniturile, formularul 112 “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, în care declară impozitul pe veniturile din arendă calculat și reținut.
Formularul 112 se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Semnarea declarației se realizează prin utilizarea certificatului calificat, eliberat în condițiile Legii nr.214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea.
Plătitorii de venituri din arendă nu au obligația completării și depunerii Declarației informative privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit – formular 2056.
Persoanele fizice care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal nu datorează contribuția de asigurări sociale pentru aceste venituri.
Ghidul complet pentru obligațiile fiscale pe care le au arendatorii poate fi descărcat AICI.